Mobbning

Jag blir så jävla irriterad på ”dagens ungdom”, nu låter det som att jag är jätte gammal, haha. Men högstadiet, varför måste folk vara så elaka?

Det sker mobbning och trakasserier varje dag, både mot elever och lärare. Något måste man ju kunna göra för att detta ska få ett slut, men vad?

Eleverna har ingen respekt alls för lärarna och kan köra med dem som de vill. Lärarna har ingen talan och får inte försvara sig, dom är rädda, om dom ens yttrar sig kan de så lätt bli anmälda för t.ex. kränkningar. (Detta tycker jag är fel, tycker lärarna inte ska ta skit och kunna se problemen i klassen. Det ska hjälpa de utsatta och kunna sätta ner foten och göra nått åt de.)

14-15 åringar har sånt fult ordspråk och det enda de kan är typ hat- och könsord. Hotar varande med våldtäkter, misshandel, mord osv. Kallar varandra fula ord och mobbar andra för utseende eller för att man är annorlunda eller kanske har en egen åsikt. Det är verkligen en hemsk period i mångas liv, högstatidet… tjejerna och killarna är osäkra i sig själva och ska bevisa för sina kompisar att dom är tuffa och hänger med i gänget.

Nu har jag haft väldigt tur och inte vart mobbad på det viset.. men det är så många i min närhet som vart det och det gör så ont i mig att se. Vad ska man göra? Hur kan man hjälpa dom?

Jag försöker förklara för de utsatta att mobbarna oftast inte mår så bra själv, det är dom som är de osäkra och kanske inte har det så lätt hemma.

Hur skulle ni göra om er flickvän/pojkvän/syster/bror/kompis skulle bli mobbad?

 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0