Könsstympade

Nu arbetar Asiya Wossira för att stoppa könsstympningen i Etiopien
DADIMOS. Hon gråter när hon slänger från sig kniven.
– Må gud förlåta mig, snyftar Asiya Wossira fram.
Efter 40 år som byns könsstymperska lovar hon att aldrig göra fler barn illa.

 
Hon kallades för kifantu.
Hennes jobb var att skära bort en dryg centimeter av unga flickors klitoris med en speciell kniv, en chiqire.
Asiya Wossira såg det som ett hedersuppdrag. För det stod ju i Koranen. Trodde hon.
Hon hade fått det berättat för sig. Själv har hon aldrig kunnat läsa.

Hur det egentligen ligger till fick hon reda på för två år sedan när hon bjöds in till ett möte av Lutherska världsförbundet och Svenska kyrkan.

”Må gud förlåta mig"
För de religiösa ledarna innebar mötet att samtliga lovade att upphöra med könsstympning. Ett löfte majoriteten också har hållit.
Men för Asiya Wossira var det mer personligt.

I 40 års tid hade hon stympat barn i tron att hon gjorde det för Gud. Upptäckten att det inte var på det viset knäckte henne.
Med tårarna rinnande längs kinderna kastade hon sin kniv på marken och bad om förlåtelse.

”Jag stympade min dotter”

40-åriga Amina Adem var också på mötet. Hade också arbetat som könsstymperska i sin by.
– Nu i efterhand är det svårt att förklara hur man resonerade, säger hon och tittar ned i marken.

Hon sitter på en pall i en väns lerhydda i Dadimos. Är klädd i en iögonfallande gul klänning, men vill samtidigt inte bli sedd. Hon undviker ögonkontakt. Titta på sina händer, tittar ut genom dörren, tittar i marken.
Tittar överallt, utom på mig.
– Jag stympade till och med min egen dotter, säger hon med blicken fäst på det jordstampade golvet.

Hon berättar hur hennes lilla dotter grät när fyra kvinnor höll fast henne. Hur Aminas spontana reaktion var att hålla för öronen. Men att hon ändå med sin chiqire i handen fullföljde könsstympningen.
– Jag visste inte bättre. Jag är så ledsen… så ledsen.

”Ingen kommer att röra dem”
Jag frågar hur många barn hon har könsstympat. Hon svarar svävande. Vill hellre prata om framtid än det förflutna. För precis som Asiya Wossira och många andra kifantus har Amina Adem fått utbildning av LVF i förlossningsvård så de i stället kan assistera vid förlossningar.

– Att vara kifantu innebär att man har en speciell status. När stympningen upphör förlorar de kvinnorna både inkomst och ställning. Genom utbildningen behåller de sin ställning – men gör i stället något bra för sin by, säger Samuel Larsson.

Men fungerar det?
Åtminstone om man ska tro Amina Adem.
Hon berättar att hon själv har sex döttrar. Efter den första könsstympningen lät hon en annan kifantu stympa den andra dottern. Hon orkade inte själv.
Men de fyra yngsta var för små för att stympas. Och nu har hon lärt sig, säger hon.
– Ingen kommer att röra dem på det sättet. Någonsin.
Källa: aftonbladet.se

Kvinnlig könsstympning
 
WHO uppskattar att cirka 140 miljoner kvinnor i världen är könsstympade.

 I Etiopen är cirka 90 procent av landets drygt 45 miljoner kvinnor drabbade, och stympningen sker oftast när flickorna är cirka tio år gamla.

 Enligt WHO finns tre olika sorter av könsstympning:

1. Klitoridektomi – när man delvis skär bort klitoris.

2. Excision – när man skär i både klitoris och de inre blygdläpparna.

3. Infibulation – när man dessutom förminskar den vaginala öppningen genom att sy ihop de inre och/eller yttre blygdläpparna.

Källa: WHO


Kommentarer
Postat av: Stefan

läste detta i aftonbladet och det vaar en snnessjuk galen läsning. jag gillar blogginlägg som behandlar det som händer i samhället och jag har därför funderat på att skapa en egen blogg. jag tänkte att man kan försöka skriva om sådant jag tycker är intressant i det som händer och om film, litteratur mm och dörsöka skapa en egen touch på allt. jag vet inte hur intressant det är för folk att läsa men eftersom jag alltid läser din blogg så räknar jag med att åtminstone du kommer att läsa ;) ...

2012-03-30 @ 23:28:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0