Broccoligratäng med kassler

Tänkte tipsa om en väldigt simpel och god maträtt som jag gjorde för ett tag sen nu, men funderar på att göra den nästa vecka igen.

Jag hade glömt bort den för jag skriver alltid ner i en bok när jag gör nya maträtter så jag ska komma ihåg de till nästa gång. Och när jag har idétorka är den perfekt att ta upp och bläddra i :)

 
4 port,
2 st  broccolibuketter
1 st  gul lök
4 dl  vispgrädde
400 gram  kassler, strimlad
2 dl  riven ost
salt och peppar
 

1. Sätt ugnen på 225 grader. Skär broccolin i stora bitar. Koka upp vatten och förväll broccolin lätt i saltat vatten, ca 3-4 min. Smörj en ugnsfast form och lägg i broccolin.

2. Smält smör i stekpanna. Hacka gul lök och fräs till den blir mjuk. Tillsätt grädden.

3. Tillsätt kassler, ost och kryddor och låt såsen puttra ihop på svag värme ca 5 min.

4. Häll såsen över broccolin. Gratinera i ugn 225 grader ca 15 min.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0